Som nostalgiker och inbiten Amigafantast!

Jag minns fortfarande min morbrors Vic20.

Jag har lekt runt med datorer av olika slag hyfsat länge med tanke på att jag fick min första egna dator redan på 80-talet.

Jag hade innan dess lånat min morbrors gamla Commodore Vic-20 och efter det satt jag en massa hos min kusin med hans Commodore 64.

Men c:a -87’ish tiden av 1900talet fick jag min alldeles egna dator, en Commodore Amiga 500.

C64

Min kusins C64 var en svinkul maskin som var överlägsen Vic20

Fortfarande idag måste jag erkänna att jag ser tillbaka på 80-talet (och tidiga 90-talet) som en gyllene tid. Program och spel som skapades då behövde enbart skapas till det som redan fanns på marknaden, till skillnad från nu där allting görs för att funka optimalt med teknik som inte ens finns än. Detta gjorde att det fanns ett stopp för hur snabb maskinvaran var och hur stor lagringsutrymme som spelet kunde kräva (det var inte tal om hårddiskar i början, disketter ftw!).

Det positiva med teknologi som inte bryter nya gränser varje halvår är att fokus får hamna någon annanstans än att ex. blända med utnyttjandet av den nya teknikens grafik. Spelens grafik blev bättre enbart genom konstnärens kunskap i att rita och tiden hen la på det.

Idag kan man knappast kalla spelen för ”optimerade” men de senare spelen som släpptes under slutet av 80-talet och början av 90-talet var otroligt optimerade. Detta gjorde att spel och program under den tiden fortsatte överraska genom att klara av saker som teknologin ”egentligen” inte borde tillåtit.

En annan viktig detalj var innehållet. Tar du spelen som idag oftast säljs på hur fantastiska de ser ut märker man genast hur det ändrats. När det inte fanns så mycket mer avancerad grafik att ta till så blev man tvungen att locka med annat än bara utseendet. Detta ledde till några av de bästa spelen genom tiderna.

Amiga 1200, maskinen jag önskat mig sen den släpptes och fortfarande drömmer om!

När alla spel som släpptes låg runt samma nivå grafiskt så var innehållet viktigare. En bra och intressant story blev viktigare än hur många färger som visades på skärmen samtidigt.

Den enda grafiska utvecklingen som egentligen skedde under den här tiden var Commodores release av AGA-chippet i Amiga 1200 och Amiga 4000 som stödde 256 färger istället för de klassiska 16/32st.

Ja, jag älskar dessa gamla spel fortfarande.

När jag senast satte mig och skrev en liten topplista över bästa spelen från förr så fick jag sluta för att jag skrev ner 100 spel innan jag knappt börjat. Listan skulle blivit lite för lång med andra ord.

Idag sitter jag ofta och ser alla Amigor som säljs på nätet och det rycker som tusan i fingrarna. Jag har fortfarande kvar min gamla Amiga 500, samma som jag köpte när jag gick på lågstadiet. Den fungerar fortfarande även om den kan krångla lite grann emellanåt. Ett riktigt bra bygge.

Men vill man leka med dessa datorer utan att man äger dem fysiskt finns det en uppsjö av möjligheter genom att bara ”emulera” systemet man vill använda. Amigan är dock en av de mer krångliga systemen att emulera jämnfört med gamla DOS-datorer eller konsoler som t.ex. Nintendo.

Hur emulering av dessa system går till kanske jag går igenom någon gg, men nu har jag fått skriva av mig lite, vilket var huvudsyftet, och sen är det sängen.

Länkar:
FS-UAE Amiga Emulator – https://fs-uae.net/
Hur man emulerar amigan – http://www.makeuseof.com/tag/emulate-commodore-amiga-pc/
10 andra emulatorer (nes, arkad etc) – http://www.hongkiat.com/blog/emulator-computer-retro-console/

Lämna en kommentar